"Technológiu sme testovali koncom minulého roka, odozvy boli veľmi dobré. Autobus bol svižný, moderný a hlavne tichý," skonštatoval Rybanský.
Vodíkové autobusy sú podľa neho jedným z projektov, ktorými sa snažia
okrem iného zavádzať nové zelené technológie. V porovnaní s elektrickými
autobusmi nie je nutné budovať nabíjaciu infraštruktúru vo vozovniach,
nie je ani negatívny dosah na odber elektrickej energie. Naplnenie
vodíkom trvá niekoľko minút. Autobus dokáže odjazdiť 500 kilometrov,
minimálny garantovaný dojazd je 350 kilometrov. V súčasnosti pracuje
mestský dopravca na projekte vlastnej čerpacej stanice. Finálna
koncepcia by mala byť v najbližších mesiacoch.
Zavádzanie prvých vodíkových autobusov vníma pozitívne aj primátor
Bratislavy Matúš Vallo, ktorý zdôrazňuje najmä ekologickosť. Nové
autobusy majú byť podľa neho príspevkom na znižovanie objemu emisií a
zefektívnenie prevádzky MHD. Podľa štátnej tajomníčky Ministerstva
investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR Barbory
Lukáčovej by mohlo byť hlavné meste v tomto smere pre iné mestá na
Slovensku, ktoré sa stretávajú s problémom neatraktivity verejnej
dopravy, inšpiráciou. Vodíkové autobusy sú podľa nej oprávnené v
Košickom, Trenčianskom a Banskobystrickom kraji.
DPB má vysúťažených celkovo 40 vodíkových autobusov. Objednanie prvých z
nich umožnila zmluva o nenávratnom finančnom príspevku (NFP) z
eurofondov, ktorú mestský dopravca uzatvoril s MIRRI SR. Zakúpenie
ďalších závisí od získania financií vrátane eurofondov.